Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

KWP: Nie lekceważ przepisów dotyczących przejazdów kolejowych

Pomimo wielu apeli oraz informacji medialnych o tragicznych zdarzeniach, wielu kierowców nadal lekceważy podstawowe zasady bezpieczeństwa dotyczące poruszania się przez przejazdy kolejowe. W ostatnim okresie na terenie Warmii i Mazur doszło do dwóch takich zdarzeń.

W ostatnim okresie na terenie Warmii i Mazur doszło do dwóch zdarzeń drogowych zaistniałych na przejazdach kolejowych. Obydwa te zdarzenia miały miejsce w powiecie nidzickim. Na szczęście nikt w tych wypadkach nie odniósł obrażeń.

Przypomnijmy, 08 lipca br. około godz. 14.30 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w miejscowości Wietrzychowo gm. Nidzica zderzył się samochód osobowy z pociągiem. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynikało, że kierujący pojazdem marki Volkswagen Bora nie zastosował się do znaku pionowego „STOP” i wjechał na przejazd kolejowy, wprost pod nadjeżdżający pociąg osobowym relacji Olsztyn – Kraków. Składem tym podróżowało około 300 osób. Nikomu nic się nie stało.

W trakcie kontroli okazało się, że kierujący osobówką nigdy nie posiadał uprawnień do kierowania jakimikolwiek pojazdami. Funkcjonariusze sprawdzili również stan trzeźwości kierowcy i maszynisty. Obaj byli trzeźwi.

Policjanci wyjaśniają okoliczności tego zdarzenia.

http://www.warminsko-mazurska.policja.gov.pl/ol/aktualnosci/34822,Nidzica-Nie-mial-uprawnien-i-wjechal-pod-pociag.html?search=47773

Kolejne zdarzenie miało miejsce 4 lipca br. tuż przed godziną 22.00 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w miejscowości Nibork Drugi w gminie Nidzica. Tam zderzył się samochód ciężarowy z pociągiem osobowym. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika, że kierujący zespołem pojazdów marki Man nie zachował należytej ostrożności, wjechał na przejazd kolejowy, gdzie doszło do zderzenia z pociągiem osobowym relacji Olsztyn – Działdowo. Zarówno 40-letniemu kierowcy Mana, maszyniście, jak i 25 osobom podróżującym tym pociągiem nic się nie stało. Policjanci sprawdzili również stan trzeźwości kierowców. Obaj byli trzeźwi.

Na odcinku trasy Olsztyn - Działdowo nie było utrudnień w połączeniach kolejowych.

Funkcjonariusze pod nadzorem prokuratora przeprowadzili oględziny miejsca zdarzenia oraz przesłuchiwali świadków tego zdarzenia.

W tym przypadku, policjanci również wyjaśniają okoliczności tego zdarzenia.

http://www.warminsko-mazurska.policja.gov.pl/ol/aktualnosci/34681,Nidzica-Zderzenie-ciezarowki-z-pociagiem-na-szczescie-nikt-nie-ucierpial.html?search=47773

W Polsce mamy prawie 16 tyś. przejazdów kolejowych strzeżonych i niestrzeżonych. Kierowca zbliżający się do takiego przejazdu ma obowiązek zachować szczególną ostrożność,  zaś maszynista pociągu jest zobowiązany do podania sygnału dźwiękowego. Pomimo tego, co roku dochodzi do wielu tragicznych wypadków na torach.

Pamiętajmy, że każdy - strzeżony czy nie - przejazd kolejowy jest dla kierowcy sprawdzianem czujności, a w skrajnych przypadkach także śmiertelną pułapką. Warto uzbroić się w zapas wiedzy, chronić zawartość swojego portfela, ale przede wszystkim swoje zdrowie i życie.

Policjanci przypominają!

Osoby popełniające wykroczenia drogowe w rejonach przejazdów kolejowych muszą się liczyć z konsekwencjami, policjanci z całą stanowczością będą reagować na:

  • naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
  • zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,
  • wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
  • wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
  • omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,
  • niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych (w tym „stop”, „stop pierwszeństwa”, „sygnał czerwony pulsujący”) ,
  • wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie.

Dane statystyczne dotyczące zdarzeń drogowych zaistniałych na przejazdach kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim:

 

Lata

Ilość zdarzeń

Wypadki

Ranni

Zabici

Kolizje

2016

51

(44 z winy kierującego)

2

0

3

49

 (42 z winy kierującego)

2017

30

(24 z winy kierującego)

1

1

0

29

 (23 z winy kierującego)

Ogółem

81

(68 z winy kierującego)

3

1

3

78

 

 

 

 

 

O to kilka wskazówek, które na swoich stronach internetowych zamieściły Polskie Linie kolejowe http://www.bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/wskazowki-i-fakty-dotyczace-bezpieczenstwa/:

1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.

2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.

3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.

4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.

5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.

6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.

7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.

8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.

9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.

10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.

Kw