Świeć przykładem - Aktualności - Policja Warmińsko-Mazurska

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Świeć przykładem

Coraz krótsze dni, ciemne i deszczowe popołudnia, szybko zapadający zmrok. Za oknem jesień - najtrudniejsza i najbardziej niebezpieczna pora dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. To właśnie jesienią dochodzi do wielu wypadków z udziałem pieszych. Niestety – często bardzo tragicznych w skutkach. Nie musi tak być. Wystarczy, że założysz element odblaskowy.

Dzisiaj (03.10.19r) przed budynkiem Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie odbyła się konferencja prasowa pn. „Świeć przykładem”. W spotkaniu udział wzięli Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie mł. insp. Mariusz Tański, ksiądz kanonik dr Zbigniew Czernik kapelan policjantów z Warmii i Mazur oraz Rzecznik Prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie kom. Krzysztof Wasyńczuk.

Policjanci oraz kapłan zwrócili uwagę jak bardzo na nasze bezpieczeństwo wpływa element odblaskowy.

Jesień i zima to najtrudniejsze pory roku dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Późnym popołudniem, w jesiennych ciemnych kurtkach stają się praktycznie niewidoczni dla kierowców. W takich warunkach może dojść do wielu tragicznych  wypadków. Potwierdzają to policyjne dane. W ubiegłym roku na drogach naszego regionu doszło do 318 wypadków z udziałem pieszych, z tego blisko połowa miała miejsce w okresie od września do grudnia. W ciągu tych czterech jesienno - zimowych miesięcy zginęło 16 osób, a 138 zostało rannych. Policjanci co roku jesienią uczulają niechronionych uczestników ruchu drogowego na zagrożenia i promują używanie elementów odblaskowych. W tym roku ponownie pod  hasłem:

Świeć przykładem

Podobnie jak w ubiegłym roku celem akcji informacyjno - edukacyjnej „Świeć przykładem” jest przede wszystkim przypomnienie i uświadomienie pieszym poruszającym się po drodze po zmierzchu nie tylko o obowiązku, ale również o konieczności używania odblasków w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 150 - 200 metrów. Kierowca ma wtedy więcej czasu na odpowiednią do warunków reakcję, a zyskane w ten sposób sekundy mogą uratować zdrowie czy nawet życie. Sytuacje, w której należy nosić elementy odblaskowe nie powinny ograniczać się tylko do obszaru niezabudowanego. Nawet w terenie zabudowanym, w świetle latarni, także w przypadku przechodzenia przez oświetlone przejście, pieszy jest bardziej widoczny posiadając odblask, niż gdyby go nie miał.

„Dzień odblasku - powinien być każdego dnia”

Ponad 700 osób bez odblasku

Zgodnie z przepisami każdy pieszy poruszający się po zmroku poza obszarem zabudowanym ma obowiązek używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla uczestników ruchu. W ubiegłym roku na warmińsko - mazurskich drogach policjanci potwierdzili 742 przypadków braku wymaganego prawem odblasku u pieszych poza obszarem zabudowanym. Takie zachowanie jest skrajną nieodpowiedzialnością, pieszy niepotrzebnie ryzykuje własnym życiem.

Policjanci z KWP w Olsztynie wychodzą z propozycjami

#wyjmijodblaskizszuflady

Chyba nie ma już osoby, która nie wie jak działają elementy odblaskowe. Opaski odblaskowe, kamizelki, zawieszki, torby- wiele osób ma mnóstwo takich rzeczy w domu. Podczas spotkań profilaktycznych często zadajemy pytanie: „Czy macie odblaski?” i najczęściej pada  wtedy odpowiedź twierdząca. Na kolejne pytanie:  „Gdzie są te odblaski?” również najczęściej pada podobna odpowiedź: „W szafie” lub: „W szufladzie”, przedszkolaki najczęściej mówią: „W pudełku z klockami lub zabawkami”. W szafie, w szufladzie, w pudełku - tam odblaski przeleżą kolejną jesień i zimę, a przecież mogłyby komuś uratować życie. Dlatego ruszamy z akcją:

#uwolnijodblaski

Jeżeli masz w domu, w pracy więcej odblasków niż potrzebujesz – dołącz do naszej akcji. Wyjmij odblaski z szafy czy szuflady i podziel się z innymi. Pamiętaj: jeden mały odblask może uratować życie! Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 150- 200 metrów.

#fairplaynadrodze z Grzegorzem Lechem ze Stomilu Olsztyn oraz Marcinem Malewskim z Warmii Energa Olsztyn

"Na boisku zawsze cię zauważę. Na drodze pamiętaj o odblaskach". Takim hasłem zawodnik Stomilu Olsztyn Grzegorz Lech promuje bezpieczeństwo osób pieszych poruszających się po zmroku poza obszarem zabudowanym. Osoby te muszą pamiętać, że pieszy z odblaskami jest widoczny już z odległości około 150 metrów. Daje to kierującemu wystarczająco dużo czasu, aby bezpiecznie go ominąć. Pieszy bez odblasku jest widoczny z odległości 30-40 metrów, co nie daje szans na jakąkolwiek reakcję.

Marcin Malewski piłkarz ręczny, grający na pozycji środkowego rozgrywającego i reprezentującego barwy Warmii Energa Olsztyn. „Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuje, przed przejściem zawsze”. Tym hasłem wychowanek Warmii Olsztyn, a zarazem II trener olsztyńskiego zespołu,  poruszył kwestie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych.

Mimo, iż elementy odblaskowe wymagane są przepisami prawa tylko poza obszarem zabudowanym, to pamiętajmy, że również w mieście zwiększają nasze bezpieczeństwo.

Statystyki:

Zdarzenia drogowe z udziałem osób pieszych w latach 2017-2018 i od 1 stycznia do 30 września 2019r.

 

 

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

 

 

2017

2018

2019

2017

2018

2019

2017

2018

2019

2017

2018

2019

Podsumowanie całkowite

318

261

141

24

33

14

297

232

137

247

242

174

Liczba ujawnionych przypadków osób poruszających się poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych

Rok

Liczba ujawnionych przypadków

2019 (od początku roku do końca sierpnia)

322

2018

742

2017

1407

2016

1859

2015

2020

2014 (od 20.10.14r)

822

W 2018 roku odnotowano  261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych  zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 zostało rannych (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.

Z winy pieszych doszło do 65 wypadków drogowych, w których 10 osób zginęło, a 55 zostało rannych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni (56 wypadków). To tam zginęło 10 pieszych, a 44 pieszych zostało rannych. Piesi spowodowali 8 wypadków na przejściu dla pieszych, w których nikt nie zginął, a 8 pieszych odniosło w tych wypadkach obrażenia.

Ponad 68% wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych. 

kw

 

 

 

  • Funkcjonariusze podczas briefingu prasowego
  • Funkcjonariusze podczas briefingu prasowego
  • Funkcjonariusze podczas briefingu prasowego
  • Funkcjonariusze podczas briefingu prasowego
  • Funkcjonariusze podczas briefingu prasowego
  • Funkcjonariusze podczas briefingu prasowego